Directorul general Robert Zisu: Deschiderea unei noi fabrici Kärcher nu reprezintă un motiv de îngrijorare pentru Electroargeş

În primăvara acestui an, conducerea companiei Electroargeş de la Curtea de Argeş a fost preluată de un tânăr de doar 34 de ani, necunoscut mediului de afaceri argeşean, dar cu un CV impresionant. Robert Zisu, originar din Galaţi, nu este la primul contact cu judeţul nostru, în adolescenţă locuind vreme de câţiva ani la Piteşti, unde a venit pentru a practica înotul de performanţă şi a se antrena cu regretatul profesor Petre Deac. După ani de zile, Robert Zisu se întoarce în Argeş, de această dată ca antreprenor, marcând practic o schimbare de generaţii în conducerea uneia dintre companiile cu tradiţie ale Argeşului, o schimbare primită de unii cu reticenţă şi de alţii cu optimism. În interviul acordat săptămânalului „Ancheta”, tânărul director ne vorbeşte despre proiectele companiei, despre relaţia cu partenerii, despre temerile investitorilor legate de faptul că principalul client, Kärcher, inaugurează anul viitor o fabrică la Curtea de Argeş şi despre perspectivele de dezvoltare ale Electroargeş. (Nadia Ciochină)

În 2005, a fondat GiroMetal SRL, o fabrică de profile metalice pentru armătură PVC, care în doar 3 ani de la înfiinţare a atins o cifră de afaceri anuală de 4 milioane euro şi o cotă de piaţă de aproximativ 10%. Între 2010 și 2012, a lucrat în Statele Unite, ca director de optimizare-dezvoltare al unei companii ce reciclează tehnologie, inclusiv echipamente FBI şi NASA, unde a optimizat producţia pentru o creştere de peste 10%. Din 2012 şi până anul acesta, a condus EuroSalt Manufacturing SRL, firmă ce are ca principal obiect de activitate prelucrarea şi ambalarea sării.

 

Cine este Robert Zisu?

- Un om care îşi doreşte să facă diferenţa în domeniul în care activează. Sunt un antreprenor de serie, care administrează resurse în scopul de a crea plusvaloare pentru companii, şi nu numai. Sunt înainte de toate un om - cred că în general se neglijează foarte mult partea aceasta de omenie, bineînţeles îmbinată cu orientarea spre performanţă, spre rezultat. Cred în utilizarea resurselor acestei ţări (care nu sunt deloc puţine, dimpotrivă) în scopuri benefice atât României, cât şi oamenilor. Şi, nu în ultimul rând, sunt un ambiţios, un determinat în a readuce pe hartă numele Electroargeş. Există tradiţie, există experienţă şi există un uriaş potenţial. Acum, după luni bune, îmi dau seama ce perspective sunt şi cum le putem fructifica. De asemenea, sunt şi un om de acţiune şi deja avem demersuri începute pentru a pune acest potenţial la treabă. Aşa cum v-am spus, sunt antreprenor de serie. Prima companie pe care am condus-o activa în domeniul producţiei, dar de metal. Aveam 23 de ani pe vremea aceea şi o cifră de afaceri considerabilă, de câteva milioane de euro. Apoi am administrat şi companii în zona de FMCG (n.red. - fast-moving consumer goods este denumirea pentru bunurile de consum cu mişcare rapidă), de bunuri de larg consum. Având în vedere că piaţa din România a suferit o transformare, iar comerţul a trecut de la forma sa tradiţională la forma de International Key Account - de conturi - şi lanţurile de magazine au ajuns să aibă o cotă de piaţă de 60%, ne-am adaptat la această schimbare. De aici şi potrivirea cu Electroargeş, dat fiind faptul că am activat în producţie, dar şi în comerţ şi că am lansat branduri în noua piaţă din România.

 Am fost primit cu scepticism, curiozitate şi mari aşteptări

 #Cum aţi fost primit la Curtea de Argeş?

- Am fost primit cu scepticism, cu curiozitate, bineînţeles cu aşteptări, chiar mari aşteptări. Poate şi cu puţină presiune, în sensul că acele aşteptări pe care le cineva le are de la un tânăr sunt amplificate şi de anumite concepţii ale oamenilor. De aceea am şi vrut să facem publice rezultatele la sfârşitul lunii iulie, în care se vede o creştere pe principalii indicatori – şi, fără doar şi poate, se vor vedea îmbunătăţiri şi la încheierea acestui an. Ca să concluzionez, aceste aşteptări şi această presiune le-am privit şi le-am folosit drept combustibil pentru a fi motivat şi determinat.

 #Ce aţi găsit la Electroargeş, bune şi rele?

- Sunt un om pozitiv, aşa că prima dată am identificat lucrurile bune, care sunt destul de multe. În primul rând, un mare potenţial. Am găsit specialişti, am găsit o tradiţie în a manufactura, tradiţie în a depăşi standardele româneşti - pentru că Electroargeş lucrează de ani buni cu prioritate pentru export - şi am găsit un colectiv matur, cu experienţă. Bineînţeles, dacă e să vorbim şi de minusuri, odată cu maturitatea şi cu experienţa vine, poate, şi conservatorismul. Nu aş numi-o inflexibilitate, ci conservatorism. Poate necesită mai mult efort să îmbunătăţeşti anumite aspecte, dar m-am convins că există potenţial şi oamenii au început să aibă încredere în schimbările şi paşii pe care i-am făcut până acum. Au venit şi rezultatele, care s-au văzut şi pe indicatori, şi au prins încredere să continuăm pe acelaşi trend.

Cu Chelu mă ştiam din oraş

# Veniţi de la Galaţi.

- Sunt născut la Galaţi, am trăit şi la Piteşti...

# Dar veniţi de la Galaţi.

- Da, de la Galaţi.

# Din fieful lui Cătălin Chelu, cel care a deţinut pachetul majoritar de acţiuni la Electroargeş. L-aţi cunoscut?

- Într-un oraş cum e Galaţiul, cum este şi Piteştiul, oamenii care realizează ceva sunt destul de cunoscuţi. Nu am avut neapărat o relaţie cu acesta, ne ştiam din oraş.

Despre relaţia cu Alprom...

# Chelu deţinea şi Alprom, iar la un moment dat, Electroargeş a şi încheiat un contract de vreo 5 milioane cu Alprom, un contract destul de controversat, aş spune.

- Există o relaţie comercială cu cei de la Alprom. A fost un contract, există şi un litigiu şi aş dori să nu mă pronunţ până când nu se pronunţă instanţa în acest sens. Ce aş vrea însă să completez este că acest litigiu nu afectează în niciun fel buna desfăşurare a activităţii Electroargeş. Ne interesează şi suntem conectaţi la ce se întâmplă în această speţă, dar nu ne perturbă în niciun fel activitatea. Piteştiul este o zonă în creştere şi o relaţie comercială de orice fel cu o companie de aici cred că este un plus pentru Electroargeş.

# Pentru că tot aţi adus vorba de relaţii comerciale - înţeleg că Kärcher este principalul client al Electroargeş, cu o pondere de peste 90% în cifra de afaceri. În urmă cu aproximativ o lună, cei de la Kärcher au vorbit în termeni nu foarte buni despre relaţia cu fosta conducere a Electroargeş.

- Din ce am înţeles, se refereau la acţiunile întreprinse de fostul executiv al companiei şi, probabil, au găsit oportun să se pronunţe în acest sens. E firesc ca între parteneri să existe dialog, dar şi o comunicare în ceea ce priveşte lucrurile mai puţin bune, pe care eu, de fapt, le interpretez ca puncte pe care noi trebuie să le îmbunătăţim.

Electroargeş va rămâne una dintre performerele bursei

# Kärcher va deschide o a doua fabrică la Curtea de Argeş, anul viitor. În acest context, există motive de îngrijorare cum că nemţii ar putea produce în regie proprie ceea ce achiziţionează acum de la Electroargeş?

- Din punctul meu de vedere, nu există niciun risc în această privinţă. După cum se ştie, dânşii au inaugurat o fabrică anul trecut şi, în pofida acestui fapt, volumul afacerilor noastre cu Kärcher a crescut şi este în creştere. De altfel, imediat ce am fost numit la Electroargeş, m-am deplasat în Germania unde am vorbit personal cu unul dintre directorii executivi şi am discutat despre dezvoltarea relaţiilor dintre cele două companii - şi vorbim de planuri pe 3-5 ani, nu de proiecte pe termen scurt. Există o îmbunătăţire a relaţiei cu Kärcher, odată cu deschiderea şi noua abordare faţă de aceşti parteneri. Cum nu a fost un risc anul trecut, nu cred că deschiderea unei noi fabrici Kärcher la Curtea de Argeş reprezintă un risc nici de data aceasta.

# În acelaşi context, în urmă cu câteva zile, presa economică relata faptul că acţiunile Electroargeş au înregistrat cea mai scăzută cotaţie din ultimele şase luni.

- Piaţa de capital este o piaţă volatilă. În acelaşi timp, trendul pe termen mediu - cel puţin pentru cotaţia acţiunilor ELGS (n.red. - simbolul Electroargeş pe bursă) - este unul ascendent. Dacă înainte de 2015 acţiunile erau la o medie de 0,5-0,6, acum valoarea este peste 1 leu. Bineînţeles, au mai fost şi suişuri, şi coborâşuri, dar nu este un motiv de îngrijorare pentru acţionari. Dacă privim pe termen lung, pe o plajă de 18 luni, se remarcă o apreciere a acţiunilor de 100% - dacă nu mă înşel. Sunt mai mulţi factori care determină aceste fluctuaţii. În acelaşi timp, cred că odată cu publicarea rezultatelor, inclusiv a celor de la finalul anului, investitorii se vor convinge că ELGS va rămâne una dintre performerele bursei.

 Vom dezvolta magazinul online Electroargeş

# Ştim că unul dintre proiectele dumneavoastră pentru Electroargeş constă în lansarea unor produse reunite sub brandul Argis. Concret, despre ce produse este vorba?

- După cum am spus, sunt un om de acţiune, însă ca orice acţiune să dea roade este nevoie de un plan şi de o strategie solidă şi clară. Am văzut foarte multe cazuri când companiile dezvoltă produse, ies cu ele pe piaţă şi se întreabă de ce nu au succes. Eu am o altă abordare: am avut întâlniri strategice cu parteneri din zona de distribuţie tocmai pentru a ne informa cu privire la trendul pieţei, cu privire la ce produse sunt de actualitate şi în cazul căror produse ar fi necesar un facelift, poate o ajustare, o îmbunătăţire, tocmai pentru a ieşi cu un produs competitiv, cu o imagine revigorată - aşa cum s-a întâmplat în cazul altor branduri româneşti - pentru a surprinde plăcut consumatorul şi pentru a avea succes într-o campanie de marketing.

# Am văzut că aţi deschis şi un magazin online al Electroargeş.

- Da. Piaţa în sine s-a transformat foarte mult odată cu tehnologia şi cu dezvoltarea pe segmentul online al comerţului, inclusiv al celui cu electrocasnice. Cred că noua carte de telefoane este internetul, iar dacă nu eşti pe internet, e ca şi cum nu exişti în cartea de telefoane. Fără doar şi poate, vom dezvolta segmentul de magazin online.